Morr

Vad irriterad jag blir... Såg en liten stund på ett program där rika, bortskämda människor ska testa på att vara hemlösa i 3 dygn. För det första; det måste vara sjukt kränkande för de som inte har något hem och är i den situationen på riktigt, inte bara på prov i 3 dagar.


Innan jag bytte kanal så hade en av de lyckligt lottade samlat ihop mynt nog för att kunna ringa hem till föräldrarna. Jag vet inte om det ens hade gått två dygn, men grinade som ett litet barn gjorde han i alla fall över att han bland annat hade smutsiga underkläder och klagade på att allting var så fruktansvärt hemskt. Ska det vara så svårt att tänka sig att det hade kunnat vara lite värre ändå och bita ihop ett dygn till? Som att han inte alls hade ett varmt hem att åka till efteråt, eller att han inte ens hade någon familj att ringa till. Hur hemskt det än låter så skulle jag hellre se honom gråta över det.


Även om denna upplevelse hjälper de stackars rika att se bortom sin lilla bubbla, hjälper dem att utvecklas ännu mer, och att det underhåller vissa av oss framför teven så känns pengarna som spenderats på det programmet totalt jävla bortkastade. Hade de inte kunnat låta 10st hemlösa få bo på ett varmt hotell i en vecka istället? Låta dem hämta sig en aning och kanske hjälpa dem få nya perspektiv på saker och ting, och motivation för att orka. Fine, sätt en kamera på det också så att ni får valuta för era pengar. Det är i alla fall ett tv-program jag skulle se på utan att själv förlora hjärnceller bara utav att titta på skiten.


Sen kan man diskutera i evigheter om pengar som kastas bort.. men då skulle det med all säkerhet komma fram en sån där jobbig dubbelmoral för min del.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback