KrogVett

Jag jobbar heltid som servitris om dagarna och bartender på nätterna här på Harrys i Eskilstuna. Det är ett väldigt socialt yrke och man få träffa på alla sorters av människor. Vårat jobb är att ge bästa möjliga service, underhålla och alltid bära ett leende på läpparna för att ge våra gäster en så bra upplevelse som möjligt.
    Men ibland är det satans svårt... :)

Missförstå mig inte nu, jag tycker väldigt mycket om mitt jobb. Det har gett mig mycket gott, och bland det roligaste jag vet är när man lyckas få missnöjda och sura gäster till glada. Det förbättrar ju även min dag och mitt humör.
    Efter arbetspassen så handlar ofta samtalsämnena om just våra gäster. De som var så nöjda, som var så roliga att servera, och de som betedde sig riktigt illa och som vi anser borde gå en kurs i Krogvett. Det lär ju inte finnas någon sån kurs, men en bok måste väl någon bitter krogmänniska ha knepat ihop någon gång? Det är så många punkter som känns så självklara i hur man beter sig bland folk som häpnadsväckande nog inte många har en susning om. Jag tänker skriva en liten lista här över några sådana saker som jag anser hör dit:

- Knäpp inte med fingrarna eller vissla för service. Väldigt oartigt.
- Klappa inte till en servitris på rumpan, då kan du ställa dig upp och gå ut självmant på en gång.
- Dricks är verkligen ingenting vi tar för givet, men måste det inte vara lite pinsamt att äta tre-rätters, dricka ett par flaskor vin, få felfri service i 3-4 timmar och betalar notan på 1496:- med tre femhundralappar och säga med ett kvickt leende ”tack det är bra så”?
- Vifta inte med varken kort eller pengar i våra ansikten när vi arbetar i baren. Vi vet att du vill beställa, vi ser dig, tro mig, vi hjälper dig så fort det är din tur! Skulle inte du bli irriterad om en främling viftade någonting i ditt ansikte medan du med ett leende försöker hjälpa så många som möjligt, så snabbt som möjligt för att få sin drink och ha en fortsatt bra kväll? Vi är där för att servera dig.
- Ett klassiskt klagomål hos oss bakom baren är tjejgänget på 4 personer som skriker och skriker efter uppmärksamhet då vi har jättemycket att göra, våran stress går inte att missa. När det äntligen är deras tur så tittar de frågande och länge på varandra…..”hmmmm, vad ska ni ha? Vad ska du ha?”. Vi hjälper er gärna med förslag, det är en del av vårat jobb, men under sån stress då det är jättemycket att göra så vore det kanon om ni har bestämt er för vad ni vill dricka innan ni börjar skrika på oss. Det blir en ond cirkel av ännu fler onöjda gäster som anser att de får vänta för länge.
- Spotta inte på vårat inomhusgolv, sno inte våran inredning, rök inte inomhus och framför allt sno inte 10 mobiler, 8 kontokort och tro att du kan komma undan med en fejkad graviditet/epilepsianfall. Haha! True story.


Grejen är att precis som vårat humör och agerande påverkar eran kväll så påverkar erat oss. Nu ingår i princip alla mina punkter i våran vardag på jobbet, och det hanterar vi oftast väldigt bra eftersom de flesta av oss är vana. Det är också som sagt en del av vårat jobb. Klarar man inte det så har man valt fel yrke. Men det kommer aldrig hindra mig från att grubbla över hur människor tänker ibland…


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ännu ett bra inlägg, fortsätt blogga! =)

2010-04-14 @ 07:49:04
Postat av: Samira

Kul att du borjat blogga igen :) Keep it up!

2010-04-14 @ 08:20:48
Postat av: Fredrik

Instämmer helt! Pinsamt exempel med dricksen, tyvärr är det ofta så...

2010-04-14 @ 16:10:18
Postat av: tess

Du skriver så bra carro :D

& ja, man undrar verkligen vad folk har fått för uppfostran ibland när man jobbar med människor!

Postat av: Linda Axelsson

Klockrent!

2010-04-16 @ 17:32:25
URL: http://liindaaxelsson.blogg.se/
Postat av: hussey

nice blog

2010-04-30 @ 15:40:54
URL: http://www.TopStudyLinks.com
Postat av: AB

Jobbar själv en del inom krogen...

Jääävligt bra skrivit det där!!

Mvh

AB

2010-05-19 @ 21:19:50
URL: http://www.pyro.se
Postat av: Realist

Drick borde förbjudas helt. Ni får ju lön för jobbet, eller hur? Räcker inte lönen, löneförhandla och kräv mer i lön. Det notan går på ska täcka alla kostnader, maten, tillagandet av maten och serveringen.



Dricks hör till 1800-talet.

2010-07-10 @ 19:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback